Home » Zrelý vek » OSTEOPORÓZA: PREVENCIA ZLOMENÍN
Sponsored

MUDr. Soňa Tomková, PhD.
prednosta internej kliniky LF UPJŠ Nemocnica Košice-Šaca
krajský odborník pre reumatológiu pre Košický kraj
viceprezident Slovenskej spoločnosti pre osteoporózu a metabolické ochorenia kostí SLS



Následkom predlžovania dĺžky života dochádza u ľudí k vyššej pravdepodobnosti výskytu osteoporózy a jej komplikácií – zlomenín, a tým aj k potrebe včasného diagnostikovania ochorenia. Prevencia a diagnostika ochorenia sú pritom finančne menej náročné ako náklady vynakladané v súvislosti s osteoporotickými zlomeninami, ktoré vedú k závažným funkčným, psychickým a sociálnym následkom vrátane zvýšenej morbidity a mortality.

Ako predchádzať osteoporóze

Vo všeobecnosti ide o primárnu prevenciu zlomenín, tzn. predísť už prvej zlomenine. Je potrebné vedieť, ktorý pacient je rizikový, ktoré sú najvýznamnejšie rizikové faktory vedúce k osteoporóze a následne jej komplikácii – zlomenine.

Vyššie riziko osteoporózy/zlomenín je u žien v menopauze a s predčasnou menopauzou. Strácajú totiž ochranu poskytovanú ženskými pohlavnými hormónmi estrogénmi, ktoré spomaľujú rednutie kostí. Ďalším a významným rizikovým faktorom je vek (každá žena nad 65 rokov a muž nad 70 rokov), tiež rodinná záťaž, teda výskyt osteoporózy v rodine. Osteoporóza postihuje aj mužov a objavuje sa spolu s poklesom pohlavných hormónov (andropauza).

Sekundárna osteoporóza

V prvom rade sa musí vylúčiť sekundárna osteoporóza, to znamená, že je nutné pátrať po možnej známej príčine osteoporózy. Ak sa nájde taká príčina, napr. ochorenie, ktoré ju vyvoláva, tak sa liečba zameria týmto smerom. Pokiaľ sa žiadna príčina nenájde, vtedy hovoríme o primárnej osteoporóze, ktorú delíme na postmenopauzálnu a senilnú.

Diagnóza ochorenia

Príčinou úbytku kostnej hmoty je aj nedostatočný príjem vápnika a vitamínu D v strave, ale aj porucha jeho vstrebávania pri ochoreniach čreva a pečene. Úbytok kostnej hmoty je zrýchlený aj pri endokrinologických a gastroenterologických ochoreniach, chronických ochoreniach obličiek, reumatologických zápalových ochoreniach či stavoch po transplantácii orgánov.

Diagnóza osteoporózy sa stanoví odborným vyšetrením. Základným je denzitometrické vyšetrenie, ktoré stanoví stupeň straty kostnej hmoty. Diagnostiku a liečbu osteoporózy robí ortopéd, reumatológ alebo endokrinológ v osteologickej ambulancii.

ROZHOVOR SO ZNÁMOU MODERÁTORKOU A ČLENKOU DÁMSKEHO KLUBU IVETOU MALACHOVSKOU O RADOSTIACH A STAROSTIACH NIELEN ZO SVETA ŽIEN.

Keď sa povie osteoporóza, čo sa vám pod tým slovom vybaví?

U mňa jednoznačné téma, o ktorej sa často hovorí medzi ženami ale aj u nás v televízii. Viackrát do roka zaraďujeme v Dámskom klube práve otázky spojené s osteoporózou – ako jej predchádzať, hlavne ako ju sledovať, zistiť atď.

Aktívny pohyb je presne to, čo kosti potrebujú. O vás je známe, že sa udržujete v kondícii. Prezradíte starším ženám, ako na to?

Nuž, práve pri osteoporóze je ideálne, ak ste športovali odmalička. Pre mňa je šport celoživotnou záľubou, akurát vekom mením disciplíny, ktorým sa venujem. Takže za posledných rokov som zmenila 5 km beh v lese alebo vo fitku za pokojnejšiu rýchlu chôdzu, plávanie a najmä stacionárny bicykel, ten máte k dispozícii stále.

Často spolupracujete s odborníkmi a informujete o závažnostiach ochorení, ktoré prichádzajú s vekom. Riešili ste už aj prevenciu osteoporózy?

Samozrejme, základ je z môjho pohľadu vždy prevencia, takže spomínané hýbanie sa je číslo jeden, pozor – aktívne – nielen raz do mesiaca, potom pochopiteľne životný štýl, takže zdravá strava, nefajčiť, primerane piť alkohol a pravidelne chodím do kúpeľov. Myslím si, že telo si zaslúži, aby ste mu práve rôznymi procedúrami poďakovali, za to, že vás stále nosí a poslúcha. A samozrejme, treba si dávať pozor na pády…

Stretli ste sa už v rodine, alebo vo svojom blízkom okolím s niekým, kto týmto ochorením trpí?

Áno, ale vďaka starostlivosti a najmä vlastnému prístupu to zvládajú veľmi dobre.

Ženám hrozí viac ako dvojnásobné riziko tohto ochorenia v porovnaní s mužmi. Chceli by ste odkázať niečo našim čitateľkám?

Možno iba toľko, aby sa tešili z každého dňa, ktorí prežívajú a skúsili si nájsť aspoň 3 – 4 chvíle v týždni iba pre seba, svoje telo, pohyb, ktorý im umožní prežívať krajší a dlhší život.

Next article