Domovská stránka » Slovenský pacient » MAROŠ MOLNÁR: PRI CVIČENÍ SI TREBA STANOVIŤ REÁLNY A SPLNITEĽNÝ CIEĽ
Slovenský pacient

MAROŠ MOLNÁR: PRI CVIČENÍ SI TREBA STANOVIŤ REÁLNY A SPLNITEĽNÝ CIEĽ

FOTO: Archív MM

Maroš Molnár je slovenský profesionálny kondičný tréner a bývalý atlét. V roku 2007 spoločne s manželkou Zuzanou založili spoločnosť MOLfit ako centrum funkčného a klasického silového tréningu. Porozprávali sme sa s ním o práci trénera alebo o tom, ako správne začať s cvičením.

MAROŠ MOLNÁR

Maroš je držiteľom viacerých certifikátov, napríklad certifikátu Silvovej metódy, certifikátu športovej fyzioterapie, certifikátu pre medicínsky pilates či certifikátu pre neuro-ortopedický stabilizačný tréning. Je autorom knihy Gauč alebo šťastie, návodu na lepší a aktívnejší život pre všetkých, ktorí po ňom túžia.

Ak chceme pracovať na svojej postave, zdraví a výkonnosti, je dôležité mať pestrú stravu a naplánované tréningy.

Vaša kariéra prešla od trénovania vrcholových športovcov k obéznym ľuďom. Aké sú rozdiely v strave a pri cvičení týchto dvoch skupín?

Z hľadiska pestrosti obe tieto skupiny musia mať stravu pestrú a vyváženú. Čo sa týka kalórií, strava obézneho človeka je oveľa prísnejšia a striktnejšia ako strava športovca.

Strava obézneho je nastavená na znižovanie hmotnosti, strava športovca na zvyšovanie výkonnosti. A športovec si môže sem-tam dovoliť aj nejaký prešľap.

Ako zdravotné komplikácie spojené s obezitou ovplyvňujú tréning? 

Je to veľmi individuálne, závisí to od pohybového stavu každého obézneho človeka. Jedno je však isté – obezita limituje v pohybe každého a cvičenia treba voliť veľmi opatrne tak, aby ho posúvali dopredu, nie dozadu.

Vždy sa dá nájsť nejaká regresia cviku, napríklad pri valgozite alebo gombíkových ramenách. Treba vždy problém stabilizovať, až potom sa posúvať dopredu.

Pre kondičného trénera je šport pravdepodobne prioritou. Čo robíte pre svoje zdravie okrem neho?

Okrem svojho vlastného tréningu 4- až 6-krát týždenne zaraďujem prechádzky v prírode, kde každý deň prejdem 12- až 15-tisíc krokov a kúpil som si prsteň OURA ring, kde si sledujem  kvalitu spánku a moju pripravenosť na deň.

Sústredíte sa na vhodnú výživu, pravidelne športujete. Trápi vás napriek tomu nejaký zdravotný problém?

Áno, jasné že mám aj ja nejaké problémy. Napríklad mám veľké problémy s členkami (keďže som mal v mladosti veľké množstvo podvrtnutí a nijako som to neriešil), mám artrózu 3. stupňa. Ale vždy sa dá nájsť možnosť, ako športovať.

Čo by ste odkázali ľuďom, ktorí chcú robiť niečo so svojou postavou, no nevedia, kde začať?

V prvom rade si musia stanoviť reálny cieľ, ktorý je splniteľný. Naplánovať si na celý týždeň, čo chcú trénovať, ale hlavne čas, kedy chcú trénovať, a zapísať si to do diára. To je prvý predpoklad, že tréning nevynechajú.

Naplánovať si jednoduché cvičenia, napríklad na každý druhý deň. Drepy 3 x 10 a kľuky 3 x maximum, a je dôležité, aby to urobili. Postupne, keď sa budú zlepšovať, môžu si cviky pridávať alebo zvyšovať ich intenzitu alebo objem.

Ďalší článok