Home » Kosti a kĺby » BOĽAVÉMU CHRBTU UĽAVIA AJ „BÉČKA“
Kosti a kĺby

BOĽAVÉMU CHRBTU UĽAVIA AJ „BÉČKA“

Ťažkosti s chrbticou sú odborníkmi označované za civilizačnú formu ochorenia a druhú najčastejšiu príčinu invalidity i práceneschopnosti. S bolesťami chrbta sa na doktorov obracia čoraz viac ľudí, podľa štatistík ide o druhý najčastejší dôvod návštevy lekára vôbec. Jednoduchá rada, ako posilniť chrbticu a vyhnúť sa ťažkostiam v budúcnosti, je určite pravidelný pohyb. No čo robiť v prípade, ak vás už problémy tohto typu nejaký čas sužujú?

Zaujímavé je, že celý rad ochorení, s ktorými ľudský organizmus bojuje, sa nezriedka prejaví práve bolesťami chrbtice.

Najrizikovejšie sú bedrové stavce
Bolesť chrbtice sa najčastejšie objavuje v oblasti bedrových stavcov. Ak vezmeme do úvahy fakt, že na túto časť chrbta pôsobí najväčšie percento telesnej hmotnosti, je to celkom pochopiteľné. Zaujímavé je, že celý rad ochorení, s ktorými ľudský organizmus bojuje, sa nezriedka prejaví práve bolesťami chrbtice. Spúšťačom tak môžu byť ochorenia ľadvín, vaječníkov, v prípade mužov zas semenníkov.

Príčiny bývajú rôzne
Za najčastejšiu príčinu bolestí chrbtice sa však považujú mechanické prekážky, ktoré bránia chrbtici vo voľnosti pohybu. K tomu si pridajte obezitu, stres, sedavé alebo naopak fyzicky namáhavé zamestnanie, úzkosť, depresie, fajčenie, osteoporózu či natiahnuté svaly a väzy. To je sumár bežných faktorov, ktoré zvyknú vyústiť do problémov s chrbticou a nepríjemných bolestí. Tá môže byť, v závislosti od dĺžky trvania, krátkodobá, pokiaľ trvá maximálne jeden mesiac. Ak vás bolesť trápi dlhšie než tri mesiace, nazývame ju chronická a určite ju treba riešiť v ambulancii lekára. Za zmienku rozhodne stoja aj ďalšie spúšťače, ktoré, žiaľ, ovplyvniť nemožno – u žien je to napríklad obdobie tehotenstva.

Dobrou správou je, že k liečbe daných bolestí obvykle postačí kľudový režim, lieky a rehabilitačné cvičenia.

Trpia aj mladí
Sedením trávime čoraz viac času, pričom na zásady správneho sedenia a držania chrbtice myslí v práci alebo pri sledovaní televízie iba málokto. Dôsledkom častého sedenia býva jednostranné zaťaženie chrbta a ochabovanie svalstva v okolí chrbtice. Pri sedení býva navyše tlak na medziobratlové platničky až o 40% vyšší v porovnaní so státím, preto je dlhodobé sedenie z pohľadu zdravia rizikovejšie.
Dobrou správou je, že k liečbe daných bolestí obvykle postačí kľudový režim, lieky a rehabilitačné cvičenia. Závažnejšie problémy s chrbticou si už vyžadujú alternatívnejšie spôsoby liečby, akými sú povedzme masáže, akupunktúra, medikamenty, v náročnejších prípadoch sa pristupuje aj k chirurgickým riešeniam.

S teplom radšej opatrne
Ak je vaša bolesť chrbtice spôsobená zápalom, nahrievaním boľavého miesta si očakávanú úľavu neprivodíte. Teplo a rôzne hrejivé vankúšiky pomáhajú skôr pri svalovom napätí. V prípade zápalov je efektívnejšie chladenie, nahrievanie by mohlo váš stav a prítomnú bolesť ešte umocniť.

Lieky obsahujú vysoké, výrobcom garantované, a teda liečivé dávky vitamínov, zatiaľ čo u výživových doplnkov dávka účinných vitamínov garantovaná nie je.

Na strave záleží
Pomôcť môže i doplnenie niektorých vitamínov, najmä vitamínu B12 a kyseliny listovej, ktoré majú prirodzený vplyv na funkciu nervov. Dôležité je rozlišovať  medzi výživovými doplnkami a liekmi. Lieky obsahujú vysoké, výrobcom garantované, a teda liečivé dávky vitamínov, zatiaľ čo u výživových doplnkov dávka účinných vitamínov garantovaná nie je. Účinnosť budú mať lieky s dostatočným obsahom vitamínov skupiny B len vtedy, ak ich budete prijímať pravidelne. Pre dosiahnutie potrebného efektu, teda ovplyvnenie bolesti vitamínmi skupiny B, je nutné užívať ich vo vysokých dávkach. Tie pacientovi zabezpečia iba lieky, nie výživové doplnky. MUDr. Peter Makara, prezident Spoločnosti všeobecného praktického lekárstva, taktiež odporúča: „Vitamíny skupiny B spolu s liekmi proti bolesti prinášajú lekárom a ich pacientom možnosť rýchlejšieho nástupu účinku, čo prinesie celkové skrátenie liečby.“ Veľa vitamínov zo skupiny B nájdeme v cereáliách, droždí, ale i v mliečnych výrobkov a v mäse. Bežnú potrebu pokryje pestrá a kvalitná strava, no len čo sa objaví ochorenie, únava svalov, respektíve celková únava organizmu, je dobré prijímať ich vo zvýšenom množstve.
Nezabudnite, že v prípade bolestí chrbtice zohráva veľkú úlohu aj psychika. Stres je pôvodcom väčšiny zdravotných ťažkostí a fungovanie organizmu dokáže ovplyvniť rôznymi negatívnymi spôsobmi. Ak nedokážeme vypnúť a relaxovať, naše svaly bolia, sú zaťaté a nedočkajú sa tak potrebnej úľavy.

Další článek