Domovská stránka » MUDR. DENISA JAŠŠOVÁ: INSTAGRAMOVÁ PORADŇA JE PRE MŇA URČITÁ FORMA SEBEREALIZÁCIE
Inovatívna medicína

MUDR. DENISA JAŠŠOVÁ: INSTAGRAMOVÁ PORADŇA JE PRE MŇA URČITÁ FORMA SEBEREALIZÁCIE

Vnímate, že by digitalizácia ovplyvňovala vašu každodennú prácu?

Samozrejme, že každodennú prácu ovplyvňuje, tak ako celkové každodenné fugovanie. Nanešťastie, v zdravotníctve ide veľmi pomaly a veci, ktoré možno v iných, najmä súkromných firmách fungujú, v štátnom zdravotníctve zaostávajú a prácu nám, bohužiaľ, neuľahčujú. Keď som do práce nastúpila, ešte sme písali rukou všetky zápisy o pacientoch, avšak už sa to zmenilo a celá dokumentácia o pacientovi je v našej nemocnici teraz úhľadná, čitateľná –tlačená z počítača, to je napríklad obrovský posun. Zároveň prišlo k tomu, že sa dajú lieky predpisovať elektronicky, čo skrátilo administratívu.

Čo vás viedlo k založeniu si Instagramu, na ktorom šírite osvetu pre ďalšie mamy?

Je to určitá forma sebarealizácie na rodičovskej dovolenke. Predsa len ako lekárka som zvyknutá na pomerne rýchle pracovné tempo a život sa doma zrazu upokojil, spomalil… A pravdu povediac som sa doma v čase, keď synček spinkal, nudila. Zároveň som veľmi aktívne začala s kamarátkami riešiť všetko ohľadom detí a zrazu som pochopila, aký to musí byť pre matku-nelekárku stres, tá záplava rôznych informácií, návodov, postupov, ktoré sa na internete nachádzajú. Preto som si povedala, že skúsim sprostredkovať nejaké „pediatričkou –mamou overené“ informácie aj iným mamičkám, nielen všetkým kamarátkam a rodinným príslušníkom. 

Ako ovplyvnil covid telemedicínu v pediatrii?

V práci som zažila iba prvú vlnu, keďže od júla 2020 som so synčekom doma. Počas prvej vlny to bolo všetko veľmi nové, v podstate aj dosť „hysterické“. Lekári odchádzali z ambulancii,resp. fungovali na telefónoch, nevyšetrovali pacientov, chvíľami sa aj posúvali očkovania. Postupne sa stav upravil, druhá vlna už prebiehala inak, tú som však v praxi nezažila a nechcem sa vyjadrovať k niečomu, čo som iba počula a nezažila. Niektoré veci sa cez telefón vyriešiť dajú, napr. kontroly, porada pri liečbe jednoduchých infektov a podobne. Celkovo je však kontakt pacient-lekár veľmi dôležitý. Už prvotný pohľad vám často veľa napovie, potom celkové vyšetrenie, veľa otázok, ktoré vedú ku kvalitnej anamnéze. To všetko v telefóne neviete dostať tak, aby sa stanovila správna diagnóza a môže viesť k omylu, za ktorý je koniec-koncov potom zodpovedný lekár, ktorý chcel pacientovi uľahčiť situáciu. 

Na ktoré technológie nedáte v rámci práce dopustiť?

Elektronický predpis liekov.

Aká by bola jedna rada, ktorú by ste odporučili každej mame?

Ak si nie ste s akýmkoľvek zdravotným stavom vášho hodieťatka istá, navštívte lekára. Možno tým nadobudnete skúsenosť a nabudúce budete istejšia, budete vedieť zareagovať. A možno nie, a prídete znova. No a čo. Je to naša práca. 

Ďalší článok